Mókuska óvoda
A környezet megismerésére nevelés:
Legfontosabb feladatunk megismertetni a gyermeket azzal a természeti környezettel, amelyben él, felhívni a figyelmet annak értékeire és szépségeire. Ez képezi majd az alapját a később kialakuló természetszeretetnek. A fák, a virágok, az apró kis állatok megannyi ismeretet, feladatot jelentenek a kisgyermekeknek. A séták, kirándulások, az óvoda udvarán és kertjében vagy az élősarokban végzett tevékenységek tanulási, tapasztalási lehetőséget kínálnak a gyermeknek.
A gyermeket körülvevő világ megismerésében a közvetlen megfigyelésre és a tapasztalatszerzésre építünk. A természet szeretetére kívánjuk nevelni a gyermekeket természetközeli élettel, a természet, a környezet szeretetének bizonyításával, példát mutatva a gyermekek számára. Azt kívánjuk megerősíteni a gyermekekben, hogy milyen nagy az ember felelőssége a természeti és társadalmi környezet megóvása szempontjából.
A gyerekek számára életkoruknak megfelelően minél több érzékszervi és mozgásos tapasztalatszerezési felfedezési lehetőséget biztosítunk az őket körülvevő természeti és társadalmi környezetből.
A gyerekek tapasztalataira, élményeire támaszkodva új ismereteket nyújtunk, illetve a meglévőket mélyítjük, rendezzük. Eközben építhetünk a gyermek spontán érdeklődésére, kíváncsiságára, érzelmeire, megismerési vágyára.
A kompetencia alapú szemlélet nevelési célként jelöli meg, hogy az óvodáskorú gyerekek környezettudatos viselkedését megalapozzuk. A környezethez való pozitív érzelmi viszony kialakítása, a növény és állatfajok megismerése, tisztelete, megbecsülése, a szülőföld, a lakóhely, az óvoda, az iskola és a hozzájuk kapcsolódó személyek, az itt élő emberek megismerése, szeretete és tisztelete vezet oda, hogy megtegye a gyermek az első lépéseket a tolerancia, a hazaszeretet iránt.
MŰVÉSZETI NEVELÉS
Mese, vers
Az anyanyelv fejlesztése és a kommunikáció különböző formáinak alakítása helyes mintaadással az óvodai nevelőtevékenység egészében kiemelt jelentőségű, amely végigkíséri mindennapjainkat.A szocializáció folyamán a beszéd a környezettel való érintkezésnek, önkifejezésnek, gondolkodásnak a legfőbb eszközévé válik. A beszéd által erősödik a gyermek biztonságérzete, nő tájékozottsága, ismeretei gazdagodnak.
Különösen a beszédkedv fenntartására, a gyerek meghallgatására, a gyermeki kérdések érvényesülésére, s a válaszok igénylésére, igényességre fordítunk figyelmet. Ugyanakkor anyanyelvi játékokat, beszédszerv ügyesítő gyakorlatokat is alkalmazunk, ezzel elősegítve a logopédus fejlesztő munkáját.
Az anyanyelvi nevelés megalapozza a gyermek irodalomhoz, könyvhöz való viszonyát. A mese és a vers nélkülözhetetlen eszköze a gyermeknevelésnek.
Zenei nevelés
A magyar zenei nevelés szilárd alapja a közös ének és mondóka, melyek hordozzák és gazdagítják anyanyelvi örökségünket. A népi gyerekjátékok hagyományaink értékes képviselői és őrzői.A zenei anyanyelv megalapozza a gyermek biztonságérzetének növekedését, gátlásaik feloldását, önként vállalt fegyelmük, közösségi érzetük és magatartásuk kedvező alakulását. Megmutatkozik a zenei nevelés hatása testtartásukban, esztétikus, rendezett mozgásukban is.
Rajzolás, mintázás, kézimunka
Óvodáskorban hihetetlenül nagy lehetőségei vannak a kreatív képességek kibontakoztatásának. A kreativitás megnyilvánulását elsősorban az oldott légkör segíti elő. A tapasztalatszerzés itt is alapvető fontosságú feladat.
Minél több eszközzel ismerkednek meg a gyerekek, minél biztonságosabban kezelik azokat, annál több lehetőségük adódik önmaguk kifejezésére.
A kisgyerek emlékezete és képzelete alapján rajzol, fest, mintáz, így ábrázolásaiban próbálgatva alakítja saját formanyelvét. A gyermeki fejlődés mozgatórugója az önfejlesztés, hiszen a gyerek is arra törekszik, hogy alkotásai egyre inkább hasonlítsanak a valóságra. A vizuális önkifejezés nyelvi erővé válik, amit a világról tud ábrázolásában is el tudja mesélni, amit nem tud ábrázolni, azt hozzámeséli. Erősödik önkifejezése, esztétikai érzéke, pontosabb ismereteket szerez a tárgyi világról és erősödik önbizalma is. A tevékenységek a képalakítás, a plasztikai munkák és az építés köré rendelhetők. Ezek nem különülnek el élesen egymástól.